sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Vaikea, vaikeampi, paras

Pidän haasteista. Ihan kiva juttu noin muuten, mutta valitettavasti sama seikka pätee myös ihmissuhteisiini: mitä vaikeammin tavoiteltava mies on, sitä enemmän ihastun. Sitoutumiskammoinen, vain satunnaisesti tunteitaan paljastava Sijoittaja saa sydämeni lyömään joka ikinen kerta nopeammin, kuten myös Suomenruotsalaisherra, joka oikeastaan on jo kerran antanut minulle pakit. Samoin Kollega, joka teki edellisellä tapaamisellamme oharit; samoin Brittimies, joka sattuu asumaan toisella laidalla Eurooppaa. Tahdon mahdottomia.
 
 
Ja sitten toisaalta: kyllästyn nopeasti, jos mies ihastuu minuun liian ilmeisesti tai liian nopeasti. Viime talvella tapailin hetken teekkaripoikaa, joka halusi suunnilleen kuukauden jälkeen ottaa pussailukuvia ja miettiä yhteistä tulevaisuutta. Minun silmissäni hän muuttui saman tien pelkäksi kaveriksi. 
 
Kadettiin puolestaan olin ihastunut niin kauan kuin törmäsimme pari kertaa vuodessa, kaikki oli kauhean epävarmaa enkä yhtään tiennyt, tykkääkö hän minusta tosissaan vai ei. Viimeisen puolen vuoden sisällä hän on kuitenkin koettanut järjestää tapaamisia tämän tästä, lähettänyt viestejä (joihin vastaan ihan liian suurella viiveellä, jos vastaan) ja kysellyt ihmissuhdetilanteestani (sinkku edelleen, kuinkas muutenkaan). Kuinka ollakaan: tunteeni ovat hitaasti mutta varmasti haihtuneet. Eivät vielä kokonaan, mutta kuitenkin siinä määrin, että kysely seuraavasta tapaamisesta saattaa enemmän ärsyttää kuin ilahduttaa. 

Niin kuin nyt esimerkiksi eilen. Edessä tyhjä viikonloppu, suunnitelmissa istua koneella ja lukea tappotahdilla tenttikirjaa. Englanninkielistä minitekstiä tuhat sivua, tenttiin alle kaksi viikkoa. Sitten Kadetti ilmaisee, että hänelläkin olisi viikonloppu vapaana, voisi tulla käymään tässä kaupungissa. Ei ainakaan vähiten minun takiani, päättelen rivien välistä.   
Katsotaan, on vähän kiire. En voi luvata mitään. Pitää lukea tentteihin.

Kadetti on kuitenkin sinnikäs. Hänenkin pitää opiskella. Mehän voidaan opiskella yhdessä!
Hmm ehkä joo. Mutta mun sitten tosiaan pitää lukea koko ilta. Oon silloin tehokkaimmillani. 
Niin kuin oikeasti olenkin.
 
No mutta entäs mitä teen ennen iltaa?
Opiskelen mä silloinkin, vähän hitaammin vain.

En saa sanottua, että minä ihan oikeasti olin ajatellut viettää sunnuntain aivan kaikessa rauhassa itsekseni. Ja yhtäkkiä hänen pieni visiittinsä onkin vienyt siihen, että opiskelemme kai sitten huomenna koko illan yhdessä ahtaassa yksiössäni. Yöpaikkakin taitaa olla Kadetin toiveissa, hän kun tosiaan sattuu asumaan melko lailla kaukana.

Miksi en osaa sanoa ei?

Mutta ei se helppoa ole, ei kun ottaa huomioon, kuinka kauan meilläkin on ollut juttua. Kadetti tuntuu olevan kovin varma siitä, että minä tahdon aina nähdä, että tänne voi aina tulla yöksi, että pidän aina kädestä ja pussaan, nyt ja jatkossa. Ihana mies hän onkin, en minä sitä kiistä. Kokonaan vetovoima ei vieläkään ole kadonnut. En minä tahtoisi olla tyly, en pahoittaa yhtään kenenkään mieltä. Silti tämä ei vain tunnu enää niin hyvältä kuin pitäisi. 
 



Teen asiat itselleni kovin vaikeiksi. Tavoittelen niitä joita en koskaan voi saavuttaa ja ohitan ne, jotka selvästi voisin. Eipä mikään ihme, ettei sinkkuelämälle näy loppua.


CC-kuvat täältä ja täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti