tiistai 6. tammikuuta 2015

Deitti–suomi–deitti-sanakirja

Neittideittailu-urani aikana olen huomannut, että treffipalveluissa piilee aivan omanlaisensa erikoissanasto. Yksinkertaisten sanojen takana on paljon enemmän kuin ensialkuun näyttää, mutta kun viestejä oppii tulkitsemaan, on huomattavasti helpompi karsia pois tapaukset, joiden kanssa yhteistä tulevaisuutta ei todennäköisesti ole luvassa. 

Joku toinen saattaa toki tulkita sanoja varsin toisellakin tapaa ja olla ihan oikeassa, mutta tässä omat tulkintani muutamista deittimaailmassa usein vastaan tulevista lausahduksista.

"Haen luotettavaa seuraa." = Haluan pettää ilman että vaimo/tyttöystävä saa tietää.

"Minulla ei ole alkoholiongelmia, en käytä huumeita ja luottotietoni ovat kunnossa." = Lähipiirissäni tällaisia ongelmia on.

"Vihaan valehtelua, pettämistä, selkäänpuukottamista, paskan puhumista, sovittujen juttujen perumista ja nalkuttamista." = Olen yhä katkera eksälleni.

"Olen aluksi ujo, mutta kun tutustutaan paremmin niin juttua riittää." = Ei kannata toivoa liikoja ekoilta treffeiltä. 

"Etsin urheilullista naista." = (Useissa tapauksissa:) Etsin hoikkaa naista.

"Lihavat yh-mammat, itsekeskeiset narsistit ja isin rahoilla elävät hienohelmat, älkää vaivautuko." = Olen luonteeltani pahansuopa. Ei kannattaisi vaivautua muidenkaan.

"Jaa, mitähän tähän nyt alkuun laittaisi. Olen huono kertomaan itsestäni, mutta oon siis tällainen ihan perus jantteri, tykkään käydä salilla ja näin." = Älä odota säkenoivää keskusteluyhteyttä.

"Olen nuorekas." = Olen paljon vanhempi kuin toivoisit, mutta haluaisin nuoren naisen ja kuvittelen näyttäväni parikymppiseltä. 

"Etsin seikkailua." = En etsi mitään vakavaa.


Kuulostinkohan nyt itse jotenkin katkeralta? Ehkä, mutta se ei ollut tarkoitukseni. En yritä sanoa, että kaikkien deittikumppanien kaapeissa piilisi ikäviä luurankoja. Kunhan opettelee tulkitsemaan tiettyjä varoitusmerkkejä, on kuitenkin paljon helpompi löytää joukosta oikeat aarteet – heitäkin nimittäin on!

Onko vastaan tullut muita kiertoilmauksia, joita olisi hyvä osata tulkita?

5 kommenttia:

  1. Olen tehnyt samanlaisia havaintoja netissä deittaillessa. Mutta on se vaikeaa olla säkenöivän mielenkiintoinen, silti riittävän tavallinen ja rehellinen yhtä aikaa :)

    Emma/Loppukiri

    VastaaPoista
  2. Totta puhut! :) Ei se helppoa ole, eikä kukaan varmasti aivan täysin pysty latteuksia tai liioitteluja välttämään. Ja tietysti on myös valtavan paljon keinoja ilmaista olevansa oikeastikin ihan mukava tyyppi - näitä vain on vaikeampi lokeroida, sillä ne ovat usein henkilökohtaisempia.



    VastaaPoista
  3. Noi perusjantterit!!! En kestä :DD ja sorppa nyt vaan, mutta aika usein sama elämänsisältö lisättynä "opiskelen it-alaa / olen it-alalla / olen koneteknikko" tarkottaa kutakuinkin samaa. Tai "eli olen kuolettavan tylsä ja lisäksi sosiaalisesti rajoittunut / sosiaalinen ymmärrykseni ei ole ihan täysi kymppi". Tämäkin kuulostaa jo vähän ilkeältä, mutta... niin se aika usein vaan menee :D (terveisin ylimielinen älykkö)

    VastaaPoista
  4. Myöntää täytyy, että kyllä tuo IT-puoli tietyn tyyppisiä ihmisiä tuntuu vetävän. Toki ala on sen verran suuri, että mukaan mahtuu myös kaikin puolin hauskaa ja sosiaalistakin porukkaa - vaikkapa tyypillinen start-up-yrittäjä henkii jo aivan erilaista fiilistä. Selvää kuitenkin on, että nettideittipalvelut vetävät myös niitä, joilla kone on paras ystävä ja muut kontaktit ovat valitettavasti jääneet vähemmälle.

    VastaaPoista
  5. Avarakatseinen = minulla on jokin massasta poikkeava harrastus, mutta en siedä ihmisiä siihen liittyvän ajatusmaailman ulkopuolelta
    Herrasmies = osaan kirjoittaa nätisti, mutta vain jos sattuu huvittamaan

    Lisäksi sosiaalinen-kuvauksen perusteella saa haukut, jos ei kirjoita romaanin pituista mailia

    VastaaPoista